Πέμπτη, 25 Αυγούστου 2011

ΚΗΛΗ ΜΕΣΟΣΠΟΝΔΥΛΙΟΥ ΔΙΣΚΟΥ



Η σπονδυλική μας στήλη αποτελείτε από τους σπονδύλους (οστά), τους μεσοσπονδύλιους δίσκους, οι οποίοι βρίσκονται ανάμεσα στους σπονδύλους, τα νεύρα, το νωτιαίο μυελό, τους συνδέσμους και μύες που την περιβάλουν. Ο μεσοσπονδύλιος δίσκος αποτελείτε από τον ινώδη δακτύλιο (περιφερικά), και τον πηκτοειδή πυρήνα (κέντρο). Η μετακίνηση του πηκτοειδή πυρήνα του δίσκου προς την περιφέρεια και προς τον ινώδη δακτύλιο (πρόπτωση), αυτή η παραπάνω μετακίνηση μπορεί να προκαλέσει μηχανική  πίεση στον ινώδη δακτύλιο προκαλώντας πόνο από τον ερεθισμό των νευρικών απολήξεων που βρίσκονται στην περιφέρεια του ινώδη δακτυλίου ή αν είναι σημαντική προκαλεί πίεση στις αντίστοιχες νευρικές ρίζες. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα πόνο τοπικά ή μπορεί να αντανακλά και να διαχέεται στο γλουτό και τα κάτω άκρα. Μπορεί να υπάρξει ρήξη του ινώδη δακτυλίου από τον πηκτοειδή πυρήνα με αποτέλεσμα το περιεχόμενό του να έρχεται σε επαφή με το εξωτερικό περιβάλλων της Σ.Σ προκαλώντας φλεγμονή. Λόγω της φλεγμονώδους αντίδρασης δημιουργείται οίδημα το οποίο οδηγεί στην πίεση των νευρικών ριζών ή άλλων ευαίσθητων δομών της περιοχής προκαλώντας έντονο πόνο.  

Τι συμπτώματα - χαρακτηριστικά έχει ένας άνθρωπος με κήλη μεσοσπονδύλιου δίσκου ?

  • Πόνο στην οσφυϊκή μοίρα της σπονδυλικής στήλης ή πόνο που αντανακλά στον γλουτό και τα κάτω άκρα.
  • Μουδιάσματα – τσιμπιές με συγκεκριμένη κατανομή στα κάτω άκρα ή παραισθησία.
  • Μυϊκό σπασμό της περιοχής – Trigger point
  • Μειωμένη δύναμη σε συγκεκριμένους μύες των κάτω άκρων.
  • Μειωμένη κινητικότητα της οσφυϊκής μοίρας (π.χ. κάμψη).
  • Πλάγια κλίση του κορμού προς τη μια πλευρά.
Πως μπορεί να βοηθηθεί ένας ασθενής με κήλη μεσοσπονδύλιου δίσκου με εναλλακτικές θεραπείες:

Τεχνικές κινητοποίησης.

Οι τεχνικές  κινητοποίησης αποτελούνται από ήπιες  κινήσεις της περιληφθείσας άρθρωσης,  στην κατεύθυνση στην οποία είναι περιορισμένη. Επίσης χρησιμοποιούνται  κινήσεις από τα χέρια του θεραπευτή για αποσυμπιεστή της σπονδυλικής στήλης.  

Τεχνικές μυϊκής χαλάρωσης (Orthopaedic Massage, Neuromuscular Therapy, Myofascial Release.)

Η διαδικασία  μυϊκής  χαλάρωσης ή μυϊκής διέγερσης αποτελούνται από την ήπια διάταση στον περιληφθέντα μυ που έχει την υπερβολική ένταση, ή τις επαναλαμβανόμενες συστολές του μυός που είναι σε υπερβολική  χαλάρωση.  Οι ήπιες τεχνικές  δακτυλικής πίεσης μπορεί να εφαρμοστεί στον πόνο των trigger point. Η μυϊκή χαλάρωση μπορεί επίσης να επιτευχθεί με διάφορες τεχνικές μασάζ όπως Myofascial release, Therapeutic Massage κ.α.

Ασκήσεις σταθεροποίησης

Η σταθεροποίηση  και οι  αισθητικό - κινητικές ασκήσεις έχουν ως σκοπό να εκπαιδεύσουν το κεντρικό νευρικό σύστημά σας,  να βελτιώσουν τη σταθερότητα της σπονδυλικής στήλης έτσι η  σπονδυλική  σας στήλη προστατεύεται μέγιστα κατά τη διάρκεια των καθημερινών σας  δραστηριοτήτων.

Κατάλληλη εργονομία

Ο εργασιακός χώρος και οι συμβουλές τρόπου ζωής σχεδιάζονται για να εξετάσουν τους παράγοντες στη διατροφή και την εργασία σας, το σπίτι ή τις ψυχαγωγικές δραστηριότητες που διαιωνίζουν τις δυσλειτουργίες  της σπονδυλικής στήλης που οδηγούν σε τραυματισμό και πόνο στην πλάτη. 



Τετάρτη, 24 Αυγούστου 2011

Η φιλοσοφία των θεραπευτικών μας μεθόδων.



  1. Προσδιορισμός της παθολογίας ή του τραυματισμένου ιστού.  Δηλαδή ο πόνος προέρχεται από οστά (αρθρίτιδα),μύες, τένοντες (τενοντοπάθειες), συνδέσμους (ρήξη, διάστρεμμα), νεύρα ποια είναι η δομή που δυσλειτουργεί. Αυτό επιτυγχάνετε με την λήψη ιστορικού και αξιολόγηση - λειτουργική εξέταση τους ασθενούς.
  2. Προστασία του τραυματισμένου ιστού. Στόχος μας είναι να αποφορτίσουμε τον τραυματισμένο ιστό (μύες, τένοντα, σύνδεσμο, οστό, δίσκο ή νεύρο), προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία της επούλωσης και της αναγέννησης του τραυματισμένου ιστού. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί  με ειδικές ασκήσεις αποσυμπίεσης, με την χρήση ειδικών ταινιών που εφαρμόζονται στην περιοχή του προβλήματος και με την σωστή αρθρική ευθυγράμμιση. 
  3. Ανάπλαση και αναγέννηση των ιστών. Αυτό επιτυγχάνεται με ειδικές τεχνικές που εφαρμόζονται από τον θεραπευτή ( Orthopaedic Massage, Myofascial Release. κ.α ), όπως είναι η κιντητοποίση των αρθρώσεων και κατάλληλες θεραπευτικές ασκήσεις, που θα παρέχουν τα κατάλληλα ερεθίσματα για την επισκευή και αναγέννηση του ιστού είτε αυτός είναι μύες, τένοντας, χόνδρος, δίσκος ή σύνδεσμος.
  4. Φόρτιση και ενδυνάμωση του ιστού.  Αυτό επιτυγχάνεται αρχικά μέσω ειδικών ασκήσεων με τη σωστή δοσολογία προπόνησης (συγκεκριμένος αριθμός σετ και επαναλήψεων ). Για παράδειγμα όταν ο ιστός έχει επουλωθεί θα πρέπει να αποκτήσει ξανά την αντοχή στην ελαστικότητα, να αντέχει στην πίεση και τα φορτία που δέχεται από της καθημερινές δραστηριότητες ή σπορ του ατόμου.
Οι ασκήσεις πρέπει να είναι σχεδιασμένες σε σωστή δοσολογία όσον αφορά τα σετ και τις επαναλήψεις ώστε να επιτευχθεί η αντοχή, δύναμη, συντονισμός, εκρηκτικότητα - μυική ισχύς και ταχύτητα. Κάθε ιδιότητα σχεδιάζεται διαφορετικά. Για παράδειγμα για να βελτιώσουμε την αντοχή, οι ασκήσεις  εκτελούνται χρησιμοποιώντας υψηλό αριθμό επαναλήψεων και χαμηλή αντίσταση. Αντίθετα για να βελτιώσουμε την δύναμη, οι ασκήσεις εκτελούνται χρησιμοποιώντας μικρό αριθμό επαναλήψεων και υψηλή αντίσταση.   

Δευτέρα, 22 Αυγούστου 2011

Πρόγραμμα ασκήσεων για την οσφυαλγία - ισχιαλγία.

Δυναμώστε την σπονδυλική σας στήλη και ανακουφίστε την μέση σας απο τον πόνο.


Ο πόνος στην μέση είναι ένα κοινό σύμπτωμα που έχει επιπτώσεις στο  80 - 85% των ανθρώπων για κάποιο διάστημα στη ζωή τους. Η σοβαρότητα μπορεί να κυμανθεί από την απλή ενόχληση ως την σημαντική ανικανότητα. Υπάρχουν διάφορες πιθανές αιτίες του πόνου στην μέση συμπεριλαμβανομένης, της υπέρχρησης, λανθασμένα πρότυπα κίνησης και στάσης και  τραυματισμός από την ανύψωση ενός αντικειμένου.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, ο πόνος στην μέση μπορεί να θεραπευτεί αποτελεσματικά, εάν η σωστή μέθοδος υιοθετείται. Εντούτοις, υπάρχει μια ευρεία ποικιλία παραγόντων που μπορεί να συμβάλει στον πόνο στην μέση. Για να θεραπευτεί επιτυχώς ο πόνος στην μέση, αυτοί οι παράγοντες πρέπει να προσδιοριστούν και να θεραπευτούν δεδομένου ότι έχουν επιπτώσεις σε κάθε άτομο.

Ειδικευμένο πρόγραμμα για ανθρώπους με προβλήματα και πόνους στην μέση
Αυτό είναι ένα πρόγραμμα για τους ανθρώπους που έχουν (χρόνιο) πόνο στην μέση και για τους ανθρώπους που θέλουν να αποφύγουν την εμπειρία του μελλοντικού πόνου στην μέση. Αυτό είναι ένα πρόγραμμα για όλους τους ανθρώπους που θέλουν να αποκτήσουν μια δυνατή σπονδυλική στήλη ώστε να κάνουν τις εργασίες τους και να εκτελούν τις καθημερινές τους δραστηριότητές χωρίς πόνο.
Στόχος του προγράμματος είναι η σπονδυλική σταθεροποίηση και η ενδυνάμωση της σπονδυλικής στήλης συνολικά, έτσι ώστε να μειωθεί ο πόνος στη μέση και τα συχνά επεισόδια πόνου στην μέση.
   Το πρόγραμμα αυτό έχει διάρκεια πέντε ωριαίων συνεδριάσεων. Περιλαμβάνοντας :

  1.  Εκπαίδευση και προπόνηση με ασκήσεις κινητοποίησης της σπονδυλικής στήλης, όπου θα βελτιώσουν την κίνηση της Σ.Σ, και του σώματος.
  2.  Εκπαίδευση και προπόνηση με ασκήσεις σταθεροποίησης, που σκοπό έχουν να σταθεροποιήσουν - δυναμώσουν την Σ.Σ.  Σ’ αυτό το μέρος θα μάθετε  πως να εκπαιδεύσετε - ενδυναμώσετε τους βαθύ μύες της σπονδυλικής στήλης (Εγκάρσιο κοιλιακό, πολυσχιδή και  μύες του πυελικού σας εδάφους. Μύες του πυρήνα ). Οι μύες αυτοί είναι σημαντικοί για την σταθερότητα και την σωστή λειτουργία της σπονδυλικής στήλης.
  3. Εκπαίδευση και προπόνηση με διατατικές ασκήσεις και ασκήσεις χαλάρωσής για τους μύες της Σ.Σ, οι ασκήσεις αυτές έχουν σκοπό να βελτιώσουν την ευλυγισία της Σ.Σ, ώστε οι κινήσεις μας να γίνονται ποιο άνετα, και επίσης να την αποφορτίζουν από την ένταση των καθημερινών μας δραστηριοτήτων. 

Οι ασκήσεις αυτές σκοπό έχουν να κάνουν τη σπονδυλική στήλη πιο δυνατή και ελαστική, απαλλάσσοντας την από τα χρόνια προβλήματα και πόνους της μέσης και των αρθρώσεων,  βελτιώνοντας την συνολική δύναμη – αντοχή και λειτουργικότητα της σπονδυλικής στήλης και του κορμού σας.
  Το πρόγραμμα βασίζεται  στην κατανόηση της λειτουργίας της σπονδυλικής στήλης και των μυών της. Με αυτήν την κατανόηση της σπονδυλικής λειτουργίας, είμαστε σε θέση να αναπτύξουμε  αποτελεσματικότερα προγράμματα άσκησης που εκπαιδεύουν - γυμνάζουν τους  μύες  για τις συγκεκριμένες λειτουργίες τους.




Σάββατο, 20 Αυγούστου 2011

Θεραπευτική Άσκηση - Προφύλαξη και αποκατάσταση

S(scientific) T(therapeutic) E(exercise) P(progressions)
(Επιστιμονική - Προοδευτική - Θεραπευτική - Άσκηση ).



Η θεραπευτική άσκηση
 είναι μια προσέγγιση που σχεδιάστηκε για να βοηθήσει την επισκευή, αναγέννηση και 
ενδυνάμωση συγκεκριμένων ιστών, όπως οστών, χόνδρων, συνδέσμων, κολλαγόνο και δίσκο. Τα προγράμματα της θεραπευτικής άσκησης βασίζονται σε θεμελιώδεις αρχές της ιστολογία του συγκεκριμένου ιστού, τη φυσιολογία της άσκησης, της παθοφυσιολογίας του μυοσκελετικού συστήματος και της αρθρικής εμβιομηχανικής. Η Θ.Α. είναι μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που απαιτεί εξειδικευμένη εκπαίδευση.
 Η Θ.Α αποτελείται από δύο φάσεις συνήθως:
Φάση 1:
 Αυτή είναι η φάση, η οποία επικεντρώνεται στην ανακούφιση μείωση και εξάλειψη του πόνου, την μείωση του οιδήματος, της φλεγμονής και την αύξηση της κυκλοφορίας.  Στόχος επίσης είναι η αποκατάσταση της συντονισμένης κίνησης των σχετικών αρθρώσεων και η σταθεροποίηση τους, ώστε να κινούνται γύρο από τους φυσιολογικούς άξονες κίνησης τους.
Φάση 2
   Αυτή είναι η φάση της αποκατάστασης της λειτουργικότητας, η οποία επικεντρώνεται στην αύξηση της αντοχής/δύναμης των ιστών σε επίπεδα που αντιστοιχούν στις απαιτήσεις των δραστηριοτήτων της καθημερινής ζωής. Στην φάση αυτή εστιάζουμε στο να επιτευχθεί το πλήρες εύρος κίνησης της άρθρωσης, η αντοχή, η δύναμη και μυική ισχύς.


  Η θεραπευτική άσκηση μας δίνει πραγματικά αποτελέσματα . Συνήθως οι ασθενείς θα παρατηρήσουν μια διαφορά προς το καλύτερο ακόμη και μετά τις πρώτες 1-2 συνεδρίες.  Ιδιαίτερα σε παθήσεις όπως η αρθρίτιδα οι εκφυλιστικές αλλοιώσεις των αρθρώσεων, τα οξεία διαστρέματα των συνδέσμων και οι μυικές θλάσεις  ανταποκρίνονται πολύ καλά από νωρίς στα προγράμματα θεραπείας τους.